Coraz większym zainteresowaniem cieszą się barokowe organy gdańskiego mistrza Andreasa Hildebrandta, wybudowane w latach 1717-1719 w kościele parafialnym p.w. św. Bartłomieja w Pasłęku, a w ostatnim czasie poddane całkowitej przebudowie i renowacji. W tym właśnie miejscu rozpoczął się III Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Związany jest on z na stałe z odnowionymi i zrekonstruowanymi organami, a w tym roku szczególnie z 330. rocznicą urodzin Jana Sebastiana Bacha (1685-1750).
W koncercie inauguracyjnym (21. czerwca) wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych oraz Biskup Elbląski Jacek Jezierski w otoczeniu duchowieństwa. Oprócz bachowskich utworów organowych w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka, dyrektora artystycznego pasłęckiego festiwalu i pedagoga łódzkiej oraz krakowskiej Akademii Muzycznej, zabrzmiała kantata "Ich geh und suche mit Verlangen" BWV 49 wykonana na historycznych instrumentach przez zespół „Ensemble Hildebrandt 1719” z solistami Anną Pawlak (sopran) oraz Michałem Sobiechem (bas). Słuchacze mogli więc doświadczyć spotkania z muzyką, jaka najprawdopodobniej mogła być wykonywana w kościele św. Bartłomieja w ramach sprawowanych tu do 1945 r. nabożeństw ewangelickich.
Pasłęcki festiwal bogaty jest w kolejne ważne wydarzenia.
PROGRAM FESTIWALU:
19 lipca za klawiaturami organów Hildebrandta zasiądzie wykształcony między innymi w Paryżu Adam Tański, zwycięzca II Międzynarodowego Konkursu Organowego "W kręgu europejskich organów barokowych" w Katowicach (wrzesień 2014). Artysta wykona utwory J. S. Bacha, N. de Grigniego, J. Pachelbela oraz A. Heillera.
9 sierpnia wystąpi amerykańska organistka polskiego pochodzenia Ilona Kubiaczyk, która wykona kompozycje J. Podbielskiego, J. J. Frobergera, J. S. Bacha, A. F. Grauna, G. Böhma, F. Mendelssohna oraz J. Adlera.
22 sierpnia krakowski organista i profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, Marcin Szelest, wykona wszystkie dzieła organowe Nicolausa Bruhnsa, którego 350. rocznicę urodzin obchodzimy w 2015 roku. Prócz działalności pedagogicznej Marcin Szelest pracuje także jako organista krakowskiego kościoła św. Krzyża, w którym znajdują się pochodzące z przełomu XVII i XVIII organy.
23 sierpnia słuchaczy zapraszamy na wieczorny maraton bachowski, podczas którego z trzema recitalami wystąpi Łukasz Mosur z Kalisza oraz krakowscy organiści Krzysztof Musiał(zwycięzca IV Akademickiego Konkursu Organowego "Romuald Sroczyński im memoriam" w Poznaniu, grudzień 2014) i Tomasz Soczek (zwycięzca III Międzynarodowego Konkursu Organowego im. J. Kucharskiego w Łodzi, marzec 2014). W przerwach między poszczególnymi recitalami melomani mogą zapoznać się z wystawą poświęconą działalności XVIII-wiecznego organmistrza Christopha Heinricha Obucha z Morąga, który w II połowie XVIII w. kilkakrotnie restaurował pasłęckie organy.
13 września wystąpi niemiecki organista Philipp Christ, w którego wykonaniu usłyszymy III część Clavierübung J. S. Bacha. Philipp Christ jest organistą kościoła św. Krzyża w Suhl, gdzie pracuje przy zbudowanym przez Eilerta Köhlera w latach 1738-1740 barokowym instrumencie.
11 października swój recital zaprezentuje zasłużony dla procesu renowacji pasłęckich organów Martin Rost, który zakończy tegoroczny cykl koncertów. Martin Rost jest organistą kościoła Marii Panny w Stralsundzie, gdzie znajdują się pochodzące z 1659 roku organy zbudowane przez Friedricha Stellwagena.
Będące jednym z najstarszych zachowanych instrumentów barokowych w Polsce, organy w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku, zostały zbudowane w latach 1717-1719 przez Andreasa Hildebrandta. W latach 2010-2013 roku organy zostały odrestaurowane i przywrócone do stanu pierwotnego przez Kristiana Wegscheidera z Drezna i Szymona Januszkiewicza z Pruszcza Gdańskiego. Od tej pory ich wyjątkowe brzmienie zachwyca słuchaczy organizowanych tam koncertów najwybitniejszych wirtuozów tego instrumentu.